Цікавлячись електротематикою ще з юності, ентузіаст з Бориспільщини нещодавно зміг втілити юнацьку мрію і власноруч переоснастив «Славуту». Автівки, до яких він з командою доклав рук, на ходу. Досвідом та перспективами щодо такого транспорту майбутнього він поділився з «Вістями».
Конструктор-ентузіаст В’ячеслав Полтавець, житель села Мала Олександрівка, що на Бориспільщині, нині відомий в Україні, адже є одним із першовідкривачів електричних авто. Нині він з посмішкою згадує свої реєстраційні поневіряння, а довелося несолодко, адже 5 років тому справу з електромобілями ніхто не мав.
— Зараз перереєстрація стандартна: у паспорт записуються відомості про заміну двигуна, а власник сплачує за процедуру близько 4 тис. грн, — зауважив він. — А мене з моєю «ластівкою» тоді ганяли по стількох СТО та кабінетах МРЕО...
В’ячеслав Михайлович киває на своє нинішнє авто і каже, що це його друга машина. За переоснащення першої він взявся в роки перебудови, та марно... Здійснити мрію вдалося лише через 40 років.
Ентузіаст розказує, що на цій машині зупинився не випадково. Згадує, саме на її базі в ті часи на АвтоЗАЗі випускали «ЗАЗ 1109». Каже, в неї був ідеальний кузов для електромобіля. Однак виготовлялися машини виключно для експорту, оскільки ціна була непідйомною для радянської людини: звичайна «ЗАЗ 1102» коштувала $ 1800, а за електроавтівку довелося б викласти вже 5 тисяч зелених.
— Моя машина сама по собі економна, — коментує чоловік. — Але свої 7 л на 100 км вона візьме. Щодня проїжджаю до 120 км, та завдяки електрокомплектації, економлю. Так, проїхавши більше 38 тис км на власноруч переоснащеній електро - «Славуті» зекономив... 3 тис. л бензину. Встановивши вдома трьохтарифний лічильник, автомобіліст заряджає акумулятори вночі (а це 60% економії) — лічильник накручує «копійки».
75% усієї суми переоснащення є вартість акумулятора, їх він замовляє у Китаї, бо від акумулятора залежить дальність пробігу і швидкість руху авто. Каже, можна зупинитися на тому, що розрахований на 50 км з однієї зарядки, але є такі, на яких проїжджають до 500 км. А на сучасних літієвих акумуляторах ємністю 85 кВт/год автомобіль «Tesla Model S» можна проїхати надреальну відстань — 430 км. При цьому офіційна максимальна швидкість авто — 130 миль/год (210 км/год).
— У мене під капотом — 20 кВт/год, — каже В’ячеслав. — На одній підзарядці, рухаючись зі швидкістю 60 км/год, можу здолати до 200-220 км.
— Ми з колегами підрахували, — зауважує Полтавець, — на базі «Ланоса» чи «Пежо» затрати на переоснащення окуповуються максимум за 2 роки.
Однак настрої у місцевих водіїв, до яких «Вісті» звернулися на вулицях Борисполя, різні.
— Ціна на переоснащення непідйомна для мене, — коментує Павло Кучер, власник старенької «ВАЗ 2109», таксист із досвідом, що добирається до Борисполя на роботу із села. — Якщо і витрачати кошти, то на нове авто, аби не думати про його ремонт. На моїй вулиці й трифазного струму немає, що потрібен для зарядки... Така перспектива нереальна для мене.
— Планую переоснастити авто, — коментує інший житель Бориспільщини Роман Мусієнко, водій «Пежо Боксер». — Через подорожчання пального знайомі все менше виїжджають на власних авто, користуються громадським транспортом.
Турбота Держави
— В Україні ввели в експлуатацію, на АЗС «Окко», 34 станції, де підзаряджають електроавто безкоштовно, — зауважує В’ячеслав Полтавець. — Але АЗС буде у виграші. Зауважте, поки авто заряджається, а це добрих 30-40 хв, ви сходите на станцію і купите кави і щось до неї. А вартість напою вже покриє затрачену електроенергію на підзарядку вашого акумулятора.
Більшість цих зарядних станцій для електромобілів встановлена у великих містах та на трасі Київ — Чоп у напрямку Ужгорода, лише одна діє за Борисполем, поблизу Іванкова.
Та, зважаючи на стрибки долара, війну й збідніння українців, масової зацікавленості серед населення електромобілями поки чекати не доводиться.